tisdag 26 juni 2012

Flygande Jakob med en tvist

Tänkte bjuda på ett recept som jag mixtrade med förra helgen.  Höftade med ingredienserna så måtten är på ett ungefär.


Recept: Flygande Jakob med en tvist


Ingredienser: 
Grillad kyckling
1 pkt Bacon
2 Bananer
2½ dl Grädde
Salladskrydda
1 - 1½ dl Mango Chutney
½ - 1½ msk Sambal Olek
1 stor klyfta Vitlök
Cashewnötter
salt, peppar


Sätt ugnen på 200 grader. 
Börja med att rensa kycklingen i små bitar och lägg i en ugnsform. Dela bacon i små bitar och stek tills baconet är knaperstekt, lägg därefter baconet på hushållspapper för avfettning. 
Skiva bananerna och lägg ovanpå kycklingen. Krydda efter smak med salladskryddan över kycklingen och bananerna. 
Vispa därefter grädden. När grädden är vispad tillsätt mango chutney, sambal olek och vitlök. Smaka av med salt och peppar.
Häll gräddblandningen över kycklingen och bananerna. Tillsätt därefter bacon och cashewnötter.
Gratinera i ugn tills den fått en fin färg. 
Kan serveras med Ris. 


Tips: Jag brukar först koka riset i buljong och sen lägger jag det först i ugnsformen, och därefter fortsätter jag med kycklingen. På så vis blir det en allt-i-ett rätt. 


Tråkigt nog har jag inte någon bild, men är väl värt att prova :) 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar