söndag 18 september 2011

Bröllopstårta!

Jag provade göra ett flertal tårtor innan vi hittade den vi ville ha. Det slutade med att jag komponerade ihop en mousse tårta med digestivebotten. Det gjorde även att det blev relativt lätt att göra den allergivänlig (gluten, laktos, mjölkprotein)


Recept: Vitchokladmoussetårta med hallonspegel


Digestivebotten:
17-20 digestivekex
100g smör


Mousse:
100 g vitchoklad
1 lime (skalet)
3 dl grädde
(Gelatin)


Hallonspegel:
250 g frysta hallon
1 dl socker
½ dl vatten
3-4 gelatinblad (jag använder pulver)


Digestivebotten: Mixa digestivekexen ordentligt. Smält sedan smöret och blanda med kexsmulorna.
Tryck därefter ut kexmassan i botten av en rund form och grädda i mitten av ugnen i 175°c, ca 10 min. LÃ¥t svalna.


Vitchokladmousse: Hacka chokladen i småbitar. Värm sedan grädde och limeskal på spisen. Grädden får INTE koka. Vill du säkra att den stelnar ordentligt kan du nu lägga i gelatin så att den kan smälta. Ta av grädden från spisen och blanda ner chokladen. Rör om ordentligt.
Jag väljer att ha limeskalen kvar i smeten, men vill du inte det kan du sila av moussen.


Ställ kallt, gärna över natten (åtminstone ett par timmar). Vispa sedan upp moussen så den blir pösigare. Häll över botten, och låt stelna.


När du ska hälla över moussen över digestivebottnen kan du med fördel klä in formens kanter med smörpapper.


TIPS! Vill du inte att digestivebottnen inte ska synas kan du grädda den i en mindre form och sen lägga över den i en större. På så sätt rinner moussen även ut på kanterna och täcker botten.
Botten gÃ¥r även att byta ut i olika varianter, sockerkaksbotten, kladdkakebotten. Det är bara fantasin som sätter stopp. VÃ¥ga prova. 


Hallonspegel: Tina hallonen och sila av kärnorna sÃ¥ att du fÃ¥r en puré. Sjud sedan purén tillsammans med socker och vatten och rör ner gelatinet tills de smält. LÃ¥t svalna nÃ¥got till rumstemperatur. Häll blandningen pÃ¥ den stelnade moussen i tÃ¥rtformen. Ställ i kyl för att stelna. Ta sedan av kanten pÃ¥ formen. Var försiktig att inte ta för mycket pÃ¥ den med fingrarna medan den stelnar. DÃ¥  kan du fÃ¥r fula märken pÃ¥ den


Det är lite stök att göra tÃ¥rtan, men jag kan lova att det är värt det. 
Tyvärr har jag inga bilder på tårtan, vad jag vet av än. Men skulle det dyka upp någon bild lovar jag att lägga upp den.


Vi hade gäster som var allergisk mot gluten och mjölkprotein, och nån som var laktosintolerant. Dom fick också likadan tårta men med andra produkter.


 I stället för digestivekex använde jag Havredigestive. Och smöret bytte jag ut mot ett mjölkfritt. 
Grädden bytte jag mot havregrädde och sedan använde jag en vegansk vitchoklad. Annars gjorde jag på samma sätt som den andra tårtan.











0 kommentarer:

Skicka en kommentar