lördag 6 augusti 2011

Plankstek!

Plankstek vart det till gårdagens middag. Kom hem rätt sent från jobbet så var galet hungrig. Bilderna uteblev, för när jag kom på det, så hade vi redan hunnit äta. men gott var det. 
Kan ju bjuda på receptet ialla fall. Har inga exakta mått, som många andra gånger går jag på att tillsätta lite i taget och smaka av.


Recept: Plankstekt

En köttbit per person (jag brukar oftast använda karré)
Potatismos
Bearnaisesås
Tomater
Harricot verts
Olivolja
Flingsalt 


Börja med att skala och koka potatis, till potatismoset. Jag brukar dela potatisen i mindre bitar så blir de klar fortare. När potatisen är kokt stampar jag potatisen till ett mos. blandar sedan ner smör, mjölk och lite sirap, tills moset får en bra konsistens och tills smaken är bra. Därefter kan man salta och peppra. Men när jag gör plankstek tillsätter jag även äggula så moset får en fin gul färg, och tillsätter även lite riven ost. 


Tomaterna gör jag snitt i och smörjer in dom i olivolja, och strör på flingsalt.
Harricot vertsen strör jag lite olivolja och även här lite flingsalt. 


Därefter steker jag köttet lite snabbt i pannan, tills det får en fin färg. Sen lägger jag allt på plankan, och ställer in den i ugnen på ca 200 grader. Gratinerar tills moset har fått en fin färg. 




I kväll ska älsklingen och jag ner på stan för att äta middag på Allstars, och sen i morrn tar jag bussen ner till mamma och pappa. Och därifrån tar vi bilen upp till Björkvattnet i Jämtland för lite fiske och kantarellplockning, förhoppningsvis hittar vi lite hjortron också. Sen tillbaks en snabbsväng till Ånge för bröllopsförberedelser. 
Så kommer bli en liten blogg svacka, men återkommer nästa helg. Och förhoppningsvis har jag en hel del att bjuda på :) 


Ha de gott så länge.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar