tisdag 30 augusti 2011

Husmorstips!

Tänkte att jag skulle bjuda på lite husmorstips idag. 


Tips 1: Jag brukar använda mig av rakskum när jag putsar speglar i badrummet. Det gör så att det inte blir dimma på dem när man duschar. Tydligen ska det även fungera att putsa spegeln med diskmedel också. Har själv inte provat med diskmedel, men det blir det nästa gång då detta är ett betydligt billigare alternativ. Hur som helst, rakskummet och diskmedlet gör så att ytspänningen på spegeln släpper, vilket gör att det inte immar igen.  

Tips 2: Lägg plastfolien i frysen. Plastfolien blir då betydligt lättare att hantera.  

Tips 3:Har du en massa damm som samlas på dina möbler. Här hemma blir det mycket damm på grund av katterna. Men då har jag hittat att man kan använda lite sköljmedel i vattnet man använder när man dammar. 
Jag prövade detta på tv:möbeln och tv:n som är svart, men oftast är dammgrå. Och det funkade faktiskt, den blir inte lika dammig lika fort längre. Så alltså, tillsätt lite sköljmedel i vattnet, och gå lös på allt som går att torka av.

Tips 4: När du skurit lök, tillagat fisk, eller använt dig av något som gör att du får lukt på fingrarna. I stället för att köpa en specialtvål, gnugga fingrarna på diskbänken, och lukten försvinner från fingrarna.

Tips 5: Mikron är något som inte prioriteras att städas här hemma, kanske för att jag använder den så sällan att jag ser hur den ser ut.
I alla fall så finns det ett enkelt sätt att rengöra micron från de ingrodda resterna. 
Ställ in ett glas vatten, gärna med en skvätt citronsaft. Kör på full effekt några minuter. Vätskan ångar av sig på insidan och sen är det bara att torka bort smutsen. Citronen gör att det luktar fräscht efteråt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar