söndag 31 juli 2011

Kärleksmums muffins!

Jag tycker det är jätte roligt att baka. Nu var det ett bra tag sen jag bakade något överhuvudtaget, så det kliade i fingrarna. 


Började med att baka jitterbuggar, mörkakor med maräng-fyllning. Några bilder kommer inte för misslyckades totalt, dom rann bara ut. Men smaken var det inte något fel på iallafall, smaksatte dom med blåbär.

Recept: Jitterbuggar


Deg
200 g smör
250 g vetemjöl
 (Bakpulver kan blandas med, jag brukar göra utan)

Blandas lättast i en matberedare, till en slät smet. Låt vila i kylen.


Maräng
2 äggvitor
3 dl socker (jag tar inte fullt 3 dl, blir tillräckligt sött ändå)


(Smaksättning: Jag blandade ner 2 dl blåbär som jag mixat)


Vispas till ett hårt skum. Viktigt att bunken är torr och helt ren. Tar ett tag att vispa, men viktigt att skummet blir hårt och fast. Man ska kunna vända bunken upp och ner utan att marängen rör sig. 


Dela degen på två, och kavla ut den till en fyrkant. Smeta ut maräng ovanpå, rulla sedan ihop till en rulle. Lägg sedan in rullarna i kylen en stund eller i frysen. Detta för att det ska bli lättare att skära till kakor. Räkna dock med att det kan bli lite kladd. 


Grädda sedan mitt  i ugn 200 grader, i ca 10 min. Marängen ska få lite färg på sig. 


Dagens andra bak var mer lyckat än kakorna. Jag är väldigt svag för kakan med fler namn än ingredienser, i min värld heter dom iallafall Kärleksmums. Idag gjorde jag dessa som muffins, för att det lättare skulle gå att frysa in dom. 


Recept: Kärleksmums


200g smör
5 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 sk vaniljsocker
2 dl mjölk


Glasyr
100g smör
½ dl starkt kaffe
4 dl florsocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
kokosflingor till garnering


Vispa ihop smeten. och grädda mitt i ugn 200 grader. Gräddas i långpanna 20-25 minuter, muffinsform (ca 36 st)  ca 10 minuter. Låt svalna.


Till glasyren smälter du först smöret och blandar därefter i resten av ingredienserna, tills den blir slät. Bred glasyren över kakan/muffins och strö över kokosflingor. Låt glasyren sedan svalna. 




0 kommentarer:

Skicka en kommentar