torsdag 21 juli 2011

Lyxig Rabarber paj och musli

I dag har jag varit ledig, vilket har varit mycket skönt. Ägnade dagen åt att göra en rabarberpaj från mina egna uppdrivna rabarber. Den blir så god.


Här kommer mitt recept på pajen: (Höftade rätt mycket, så måtten är ungefärliga)


Rabarber eller bär (vad man känner för)
1,5 dl råsocker
1.5 dl kokos
1,5 dl havregryn
en näve nötter
2,5 dl vetemjöl
200 kallt smör.


Jag brukar blanda alla ingredienser i matberedaren, fort och enkelt.
Sen smörjer jag formen med lite olja, och lägger därefter i rabarberna (Har du frusna bär, så kan du strö över potatismjöl över bären så blir dom inte så vattniga.)
Tillslut fördelar jag smuldegen över rabarberna. In i ugnen på 200 grader, i ca 20-25 minuter.




Nu så här på kvällningen såg jag att musliburken börjar bli tom, så i skrivande stund är en plåt med musli i ugnen. Återkommer med bild när den är färdig.


Musli recept: (Brukar ta vad jag har hemma, men använder detta recept som bas.)


4 dl rågflingor
5 dl havregryn
2 dl dinkelflingor
2 dl boveteflingor
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl linfrö
1 dl pumpafrön
Valnötter
 mandel
hasselnötter
½ dl råsocker
3 msk rapsolja
2,5 dl vatten


Förslag på vad som kan tillsättas:
Nyposkalsmjöl
krusakli
dinkelflingor (typ kellog´s)
Torkad frukt, bär (tillsätts efter rostning)
Det är bara fantasin som sätter stopp.


Blanda alla torra ingredienser på en plåt. Blanda sedan råsocker, vatten och rapsolja, häll blandningen över de torra ingredienserna, och arbeta in den blöta blandningen ordentligt.
Rosta därefter i ugn på 200 grader, i ca 30 min. Var noga med att ta ut plåten ofta för att röra om i muslin. hellre ofta än mer sällan. Sedan avgör du lite själv hur rostad du tycker muslin ska bli.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar