måndag 25 juli 2011

En dröm

Jag har en förkärlek till att odla, och drömmer om en stor gård, där jag kan odla massor. Bär, frukt, grönsaker, blommor, you name it.


Men nu har jag ju inte den där stora gården än, så i brist på utrymme så odlar jag till och från frukt. Och jag använder då mig av kärnorna som finns i frukten jag köpt hem.


Har för tillfället tre skötebarn som har växt till sig till fina exemplar.


Min passionsblomma, satte kärnan i våras och verkar trivas alldeles ypperligt på vår varma balkong. Blomman växer som ogräs, och har försökt att vira in den så den klättrar på sin egen planta. Se till att kärnan är riktigt torr när du sätter den, annars finns det risk för att den möglar. 


Min drakfruktskaktus. Sådde dessa frön, för ca 2 år sedan och se nu vad det har blivit. Från början var det bara en liten späd planta, och trodde länge att det inte skulle bli något mer, men sen tog det fart, och fort gick det. Tycker inte den ser klok ut med sina luftrötter, men är roligt att se hur den växer.
Alla vet kanske inte vad en drakfrukt är, så tänkte jag skulle visa en bild. Fröna är väldigt små, men i en frukt, finns det massor och åter massor av frön.


Min avokadoplanta. Jag säger bara en sak, här krävs det tålamod. Jag har trott ett flertal gånger att det kommer inget, det är lika bra att ge upp. Men som sagt, tålamodet tog över och nu har det växt till sig till en fin planta.




Så här sår du en avokadokärna. Det finns flera sätt men jag gjorde på detta vis:


Du behöver:
  • 1st Glas/burk m. vatten.
  • 3st tandpetare
  • 1st avokadokärna
Gör så här:
  1. Skölj av kärnan noggrant! Gnussa bort det klibbiga fruktköttet!
  2. Tryck in tandpetarna i kärnans skal, sätt dem med ungefär samma mellanrum ifrån varandra (inte jätte noga!) Se exempel bild nedan. Tänk på att sätta dem så högt upp du kan på kärnan. Ovansidan på kärnan är den avsmalnande "spettsiga" sidan, den större rundade sidan ska vara nedåt!
  3. Häng kärnan med hjälp av tandpetarna som du trätt in i kärnan ovanför ett glas med vatten.
  4. Tänk på att vattnet ska täcka halva kärnan. När vattnet dunstar måste du hela tiden fylla på glaset/burken för att vattennivån ska hållas jämn.
Vid plantering av kärnan behöver du:
  • 1st hög kruka (Behöver ej vara bred, enbart hög)
  • Såjord
Plantera din kärna:
  1. När kärnan börjar spricka upp på undersidan och roten har börjat växa nedåt i det vattenfyllda glaset ska du vänta tills roten är ca 3 cm lång innan du planterar din växt.
  2. När du planterar kärnan ska du tänka på att halva kärnan ska sticka upp ovanför jorden. Även här ska du välja en hög kruka till din kärna!! (Se föregående exempel)
  3. Vattna igenom jorden. Jorden får aldrig torka, den ska alltid vara fuktig! (Inte för blöt!)
  4. Vänta!
Detta sätt tar ofta något kortare tid och fungerar bra om man kommer ihåg att fylla på vatten med jämna mellanrum.
Tänk på att låta kärnan vara "ifred", den kommer gro om den får sin egen tid! 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar