måndag 3 oktober 2011

Saft på sommarens bär!

Så här i hösttider är min frys fylld med diverse bär. En del blir till saft, andra blir till smoothie eller kanske en paj.
Min dröm om ett hus innefattar även en stor tomt där jag kan ha olika bärbuskar, äppelträd, grönsaksland mm. Så nu när frysen är fylld med bär känner jag lycka.

Tänkte att jag skulle bjuda på saftrecept.



Recept: Rårörd Svartvinbärssaft (funkar även på andra bär)


4 liter svartvinbär
4 st citroner
5 liter kokande vatten
Låt detta stå och dra sig i två dygn (rör gärna åt då och då)


Sila sedan av saften och tillsätt
60 g citronsyra
4 kg socker


Häll över saften på pet-flaskor. Går utmärkt att frysa.



Recept: Rårörd Rabarberssaft


3 kg rabarber
3,25 liter kokande vatten
4 citroner


Varva rabarber och citroner, slå över kokande vatten. Låt sedan stå två dygn. Rör gärna då och då.


Sila av och tillsätt
1 påse citronsyra
1 krm natriumbensonat 
2kg socker 



0 kommentarer:

Skicka en kommentar